dissabte, 1 de novembre del 2014

SENDER DE LA RIERA D'OLÓ - 2014/11/01

SENDER DE LA RIERA D'OLÓ
Dalt del poble de Santa María d'Oló

Caminada seguint el curs de la riera d'Oló, un traçat que es troba inclòs dins les límites de l'Espai Natural Protegit del Moianès. Es tracta de un itinerari divulgatiu i molt enriquidor, apropiat per apendre una mica sobre la preservació ambiental i la conservació del nostre patrimoni històric, que tanta falta ens fa. Tranquilla ruta, indicada perfectament, en la qual es va caminant i escoltant la relaxant riera, per camins cómodes, què travessen boscos silenciosos amb historiques construccions. No oblidar-se de visitar el interessant poble de Dalt de Santa Maria d'Oló, con su església i castell. Una ruta sorprenent.

Comencem a la plaça Catalunya de Santa Maria d'Oló, ens crida l'atenció la singular Església Nova de Santa María, dedicada a la Asunción de María, amb un disseny avantguardista per a l'època. Es va començar a construir el 1950 i va ser beneïda el 1963. En bona part la seva construcció va aná a càrrec del matrimoni Roger-Vidal, amos de la Fábrica director del poble.

Molt be senyalitzat el recorregut des del començament. Al llarg del camí, panells informatius ens mostren el tipus de vegetació, la fauna i història que gira al voltant de la riera. També  pals indicadors, assenyalen qualsevol encreuament per agafar el camí adequat.

Un Caminet de ciment  que s'enfila  en baixada, ens aproparà a la riera d'Oló.

Arribem a la riera.

Passem al costat de la bonica nau vella de la Fábrica Sauleda, edifici modernista, que va ser adquirida pel Sr. Sauleda.

Cal tenir atenció amb la previsió meteorológica abans d'iniciar aquesta ruta, ja que la riera s'arriba a creuar unes quinze vegades .

Arribant a la Font del Roc

Font del Roc, es troba del una zona recreativa amb ombra, qué compta amb taules i bancs, situada al sortir del nucli urbà, al costat esquerra de la riera.

El relaxant so de les aigües de la riera ens acompanyarà bona part del camí.

Les Barraques de Vinyes d'Oló estan realitzades amb la técnica de la pedra seca, i tant servien por guardar les eines, com per a refugis temporals del pagès davant les inclemencias del temps.

Barraques de Vinyes d'Oló

El molí d'Altimires, un molí fariner, que aprofitava la força de l'aigua de la riera por moldre el gra. El molí es del segle XVI i se sembla més a una torre fortificada.

Els Plecs de la Serra Borina
l'Anticlinal d'Oló, Per aquesta banda veiem els plecs prácticament en estat vertical.

Estem a la tardor, i tot i que la temperatura no va en joc, els arbres del bosc ja ho delaten.

Al costat de la riera, antigament en el segle XIX, havia l'horta de la riera d'Oló, on la gent del poble tenia els seus trossos de terra per conrear hortalisses, ben regats amb les aigües de la riera. També, més avall de les Marrades, es donava el cultiu de Vinyes, gairebé tota aquesta tasca es va abandonar en els anys setanta, però queden testimonis que els recorden com els prats actuals, les fonts, els murs i les Barraques.

Sant Joan Vell

Passem al costat de l'estany "Llac Flor de Loto" (això posa en el cartell) a la font d'Armenteres.

Armenteres,  al cor del bosc de Santa Maria d'Oló, un lloc per assistir a cursos, seminaris o bé per passar uns dies en desconnexió en plena natura.

Barraca circular

Arribem al punt més alt del itinerari, on es troba El Mirador del Cingle de les Planes.

Vistas de la riera des del mirador.

Encara que no era la nostra tasca, quan estàvem ben endinsats al bosc, vam parar un momentet en recollir uns bolets que estaven al costat del camí. Vam agafar el justet per donar gust a un bon fricandó ...

Per la Baga dels Moratones,  molts bolets en aquesta època.

Barraca de Pedra Tosca

Font de les Bruixes

Passem al costat d'altíssims pins, por el Serrat de les Tosqueres

Els murs de pedra seca

La bonica vista de la parte vella de Santa María d'Oló en el descens de Les Marrades.

Pujant per el antic camí a la part vells de Santa María d'Oló, es comeca un veure Cal Mas.

Cal Mas

L'Església parroquial vella de Santa María d'Oló, amb dades de 1646, i es va construir substituint una edificació anterior d'origen románic. L'Església es troba a la parte alta d'un turó al costat del Castell d'Oló, d'on hi ha unes vistes magnífiques.

Baixant per els carrers del poble de Dalt

Després de més de quatre hores caminant, arribem a la plaça Catalunya del poble de Santa Maria d'Oló, en es troba l'edifici del Centre Recreatiu de 1935, i al seu costat, l'Hostal Santa Maria, on no vam trigar molt, en degustar els seus fantastics canelons farcits de bolets ...