diumenge, 22 de juliol del 2018

L'HOSTALNOU DE BIANYA - STA MARGARIDA DE BIANYA - SANT MIQUEL DEL MONT - SANT ANDREU DEL COLL - CASTELL DEL COLL 2018 07 21

Sant Miquel del Mont

Petita caminada circular per la Vall de Bianya a la Garrotxa, on podrem gaudir d'uns fantàstics indrets, descobrint tres boniques ermites romàniques, amb unes vistes espectaculars de l'Alta Garrotxa i el Pirineu, tot passant entre boscos de fagedes i rouredes monumentals.

INICI: Arribem a l'Hostalnou de Bianya, des d'Olot, per l'C-26, deixem el cotxe a l'aparcament que tenim al costat del Centre Cívic, a la banda dreta de la carretera.

Aquesta ruta és d'Itinerància. Marcada amb pintura groga i senyalització vertical. Sant Miquel del Mont, el mirador de la Vall de Bianya.

ITINERARI: Travessem el poble d'Hostalnou de Bianya pel carrer de Sant Margarida fins topar-nos amb l'indicador, que ens marquen direcció a Santa Margarida de Bianya, continuem al costat de camps de blat de moro fins a arribar la bonica església de Santa Margarida de Bianya. Indret encantador.

Continuem recte per un sender verdós, passant per l'espectacular roureda pènol de la Torre de Sant Pere, amb uns magnífics arbres monumentals. Trobem un pal indicador i pugem per la pista a l'esquerra amb direcció a Sant Miquel del Mont. Seguim i trobem la font de la Torre, un indret molt maco per fer una parada.

Continuem per la pista fins a una corba on surt un camí a l'esquerra que puja decidit durant bona estona cap al Coll de Bastons, entre un bosc atapeït de fageda i roureda. Al coll, trobem una pista, trenquem a l'esquerra i als pocs metres la deixem, per girar a la dreta i agafar un corriol que puja passant per la casa abandonada de Cal Menut. Seguim el camí que passa just per l'esquerra de la torre elèctrica que ens portarà de dret fins a aquesta ermita romànica de Sant Miquel del Mont. L'indret és molt bonic i les vistes a 360 graus són impressionants, es pot albirar l'Alta Garrotxa, la Vall de Bianya, la Vall d'en Bas, Olot i el Pirineu. Fem una bona parada per donar bon ús dels nostres queviures.

Baixem en forta pendent, carenejant la serra de Sant Miquel per un alzinar amb direcció Sant Andreu del Coll, El camí passa per un mirador indicat, amb bones vistes a la banda d'Olot, seguim fins que ens arribem a la Font dels Saiols, un bon indret per fer una parada.
Continuem i de seguida trobem l'església romànica de Sant Andreu del Coll, situada en un preciós indret amb vistes. Agafem el corriol que neix al portal de l'ermita i que baixa suaument en direcció al Castell del Coll, fortificació medieval datada del segle X.
Passat el Castell del Coll, a uns 100 m, fem un revolt pronunciat, on trobem un pal indicador, on deixem la pista a la dreta i seguirem direcció Hostalnou de Bianya. Travessem un ampli camp i tornem a ficar-nos al bosc una estona, en baixada més suau fins a sortir a la casa del Colomer.

Aquí seguim recte per la carretera asfaltada fins a trobar el pal indicador que fa de bucle, seguim endavant i de seguida som a Hostalnou de Bianya.

DISTANCIA: 9,50 quilòmetres – DESNIVELL: 453 metres - DURADA: 3,30 hores sense parades, nosaltres dediquem un total de 4,45 hores.

Deixem el cotxe al aparcament del Centre Cívic i travessem el poble de l'Hostalnou, que està format bàsicament per una sèrie de cases situades al llarg de la carretera C-26.

El Pujalts i al fons tenim la antena de Sant Miquel del Mont

Albirem Santa Margarida de Bianya

L'església ja existia en el segle IX, en iniciar-se el segle XVI l'església posseïa, com a relíquia, "el cíngol de Santa Margarida", la qual cosa motivà una pràctica devocional que s'ha mantingut fins als temps actuals.

Deixem la bonica església i entrem al bosc.

Passem per l'espectacular roureda pènol de la Torre de Sant Pere, amb uns magnífics arbres monumentals, que poden arribar fins als 40 metres d'alçada.

Font de la Torre, un bonic indret per fer una parada.

Can Xec

Deixem el camí planell i enfilem, durant una bona estona, per un corriol amb forta pujada cap al Coll de Bastons, que ens farà suar de valent ara l'estiu.

Coll de Bastons

Farem aquest darrer corriol en pujada cap a Sant Miquel del Mont

Arribant a Sant Miquel del Mont

L'església romànica Sant Miquel del Mont té la primera referència històrica l’any 958, correspon a la capella anterior a l’actual. La capella es troba edificada en el lloc on hom considera que existí anteriorment una talaia romana.

Fabulós mirador, on es poden contemplar unes magnífiques vistes de la vall de Bianya, l'Alta Garrotxa i el Pirineu. Al fons, la població de Ridaura.

Massís del Puigsacalm

Punt geodèsic a Sant Miquel del Mont, cimal de la serra (793 metres)

Sant Miquel del Mont és un mirador extraordinari sobre la vall de Bianya, una vall que s'orienta d'oest a est i per on passava la via romana del Capsacosta o Via Annia.

Fem una bona parada per contemplar les vistes i donar bon ús dels nostres queviures.

Prenem el camí de baixada que voreja per l'esquerra una creu terme que indica el límit entre els municipis de la Vall de Bianya, Olot i Riudaura.

Vistes a la vall de'Olot des del camí de baixada.

Arribem a la Font dels Saiols, un indret molt relaxant per refrescar-se en aquests dies de calor.

Anem baixant per un alzinar i canviem diverses vegades de camí seguint sempre les indicacions que ens porten fins a la bonica església romànica de Sant Andreu del Coll.

Sant Andreu del Coll.

L'església actual és una construcció del segle XII, però les primeres notícies de la seva existència daten del 953, quan el comte de Besalú, Wifred, féu donació del monestir de Santa Maria de Ridaura i les seves pertinences al cenobi de Santa Maria la Grassa. Cada novembre els Amics de l'Alta Garrotxa celebren aquí un romiatge.

Arribem al Castell del Coll

Entrada al Castell

El casal fortificat està documentat el 1132. La casa forta va ser possessió del llinatge Coll fins a l'any 1419, quan apareix com a senyor Ramon de Pujol. La seva filla Alamandina es casà amb un membre de la família Peguera, senyors del castell de l'Espunyola. Els seus darrers senyors, els Vallgornera, l’abandonaren al segle XVIII, època en què perdé la categoria de castell, i en traslladaren el centre de la jurisdicció a la Torre Llunes, bastida al pla.

Màs Ventolà baix el Puig de Llenties.

Passem pel costat d'un camp i ens endinsem en el bosc.

Anem descendint per l'interior d'una arbreda mixta de roure, freixe i auró.

Passem per la casa del Colomer i arribem a una pista asfaltada que anem seguint fins a arribar novament al Hostalnou de Bianya, punt final de la ruta.

Moltes gràcies i fins a un altre !!!

Ara sols quedarà fer unes bones patates d'Olot de la zona, per recuperar-se una mica !