diumenge, 5 d’octubre del 2014

TARADELL - CREU DELS MIQUELETS - ALÇINA PUJOL - FONT DEL DRAC - SANT QUIRZE DE SUBIRADELLS - CUINES DE ROCAGUINARDA - L'ENCLUSA - COLLADA DE MANSA - CASTELL DE TARADELL (PRC 42) - 2014/10/04

Castell de Taradell o de Can Boix

Aquesta vegada vam decidir realitzar un ruta curta i vam triar una part (per mi la millor) del famós PR-C 42 del Sender de Taradell, la qual cosa ens permetrà conèixer alguns racons del terme amb un recorregut variat, amb bones vistes i llocs d'interès històric, on ben segur ens entretindrem a fer una ullada. Dediquem unes quatre hores a aquest itinerari circular de bon camí, on una vegada passat el Castell de Taradell, deixem el sender per baixar de forma directa cap al Mas Grau, per després arribar a Taradell. Imprescindible.

Powered by Wikiloc

SENDER de taradell,
Comencem el dia amb l'espessa boira d'Osona, iniciant la nostra ruta des del centre de Taradell a la Font Gran, seguint sempre el perfectament marcat PRC-42, amb els seus fites blanques i grogues, farem els 14 kms.

Deixem el poble ascendint per la part esquerra de la B-520 que va a Viladrau

La boira també proporciona bones imatges del paisatge.

La Creu dels Miquelets

Segons la tradició van matar 99 miquelets i els enterraren en una feixa propera coneguda encara amb el nom de "feixa dels morts".El pilar té gravat, la inscripció: "1822 MORS 99 M S". Recorda una batalla entre la gent del país, absolutistes i els miquelets o constitucionals.

el puyol, sender a taradell
El Pujol
Una de les masies més antigues de Taradell. Coneguda al segle XIV  amb el nom de Pujol de la Vall, es tracta de un magnífic casal que per la seva situació y dimensions no deixa indiferent.

SENDER de taradell,
Alzina del Pujol

Al costat del Puyol trobem la alzina pluricentenària, que es recargola sobre la caseta del pou o font del Pujol, i que ha estat declarada Arbre Monumental de Catalunya. La seva alçada és de setze metres, el vol de canó fa 5,35 metres i té una capçada mitjana de 21,4 metres.

Baixem per un petit bosc fins a la urbanitzacio La Roca.

Font del Drac

Sant Quirze de Subiradells

L’actual església es troba en un extrem de la urbanització de La Roca, es va aixecar al voltant de l’any 1095. Malmesa el 1936, va ser restaurada pels promotors de la urbanització l’any 1967. Sempre ha estat dedicada a Sant Quirze i Santa Julita.

sant quirze de subiradells SENDER DE TARADELL

Anem pujant suaument cap al Hostal del Bou

La ruta contínuament ens condueix a miradors de precioses vistes.

Acabem de passar el Collet dels Tres Termes, una important cruïlla de camins. que porten al Santuari de Puig-l'Agulla i Sant Julià de Vilatorta.

La vista cap a llevant es impressionant, es podan veure els boscos de les Guilleries i el Montseny.

SENDER DE TARADELLSENDER DE TARADELL
Les Cuines d'en Rocaguinarda

En una espècie de balconada o replà al mig de l'espadat o gran roquissar que delimita les Sitges del Bou i a sobre el bosc de Mansa, hi trobem tres cavitats fetes per l'erosió conegudes com les Cuines d'en Rocaguinarda.Aquest indret va servir moltes vegades de refugi o amagatall del bandoler Perot Rocaguinarda entre els anys 1606 i 1610 que actuava com a cap de quadrilla dels Nyerros. També durant la Guerra Civil (1936-1939) van servir encara com a amagatall per a gent perseguida.

cuines de rocaguinarda, sender a taradell

Al costat de les Cuines d'en Rocaguinarda hi ha un mirador extraordinari de la zona dels boscos de Mansa, on vam aprofitar per reposar forces menjant el entrepa. Podem distingir el Castell de Tarradell, el nostre objectiu.

El Turó de l'Enclusa

Amb 867 metres d’alçada, al lloc més alt del terme de Taradell, el Turó de l'Enclusa es caracteritza per ser un altiplà encinglerat per tots cantons i per la gran senyera que hi oneja des de fa molt de temps.

Collada de Mansa

Cami al Castell de Taradell

El Castell de Taradell o de Can Boix

Està documentat des de l'any 893 i pertanyia inicialment a uns cavallers, els Taradell, que van donar nom al castell i del qual ha derivat la denominació de la població del mateix nom. El castell tenia una funció militar i de defensa, i mai hi varen viure els senyors de Taradell, només un destacament de soldats. Era un dels grans castells termenats d'Osona. A partir del segle XVI, va perdre tot valor estratègic quan es va construir la "Torre de la Plaça", a l'any 1550, a la vila de Taradell.

Res més creuar el Coll de Taradell tenim a la vista el castell.

castell de taradell, sender de taradell
Va ser excavat i netejat entre 1989 i 1992, consolidant-se els seus murs i, finalment, es va inaugurar la restauració el 25 de setembre de 1993, quan feia 1100 anys de la seva construcció.

SENDER DE TARADELL
Les vistes des de el castell de Taradell son diversas, a la dreta de la foto, El Turó de l'Enclusa i a la esquerra Les Cuines d'en Rocaguinarda, la carena que acabem de fer per arribar.

castell de taradell, sender de taradell
La Serra de Vallmitjana i al fons a la dreta Taradell amb la seva esglessia de Sant Genis.

creu del castell, castell de taradell, sender de taradell
La Creu del Castell

sender de taradell
Deixem el Castell de Taradell per agafar una difusa pista que baixa en direccio Mas Grau  per la Baga del Castell

taradell
Torrent de Mansa

Un bonic cami que va passan al costat del torrent de Mansa nos condueix  cap a Taradell.

Arribant a la carretera de Taradell-Viladrau