diumenge, 26 d’abril del 2015

SERRA DEL CATLLARAS - RUTA DE LAS MINAS 2015/04/25

Petita volta per la Serra del Catllaras, un lloc poc conegut del Berguedà però molt interessant, on destaquen el conjunt d’agulles calcàries que com poden sobresurten d’entre l’espès bosc i que a la vegada són excel·lents miradors com l'impressionant Roc de la Lluna. Entre aquesta natura salvatge i un pèl misteriosa, estan situades les mines de carbó del Catllaràs, amb una producció que anava íntegrament a alimentar els forns rotatoris i màquines de vapor de la fàbrica de ciment del Clot del Moro. L'itinerari també passa per moltes construccions dels miners, ací com el famós Xalet de Catllaras encarregat a Gaudi per allotjar als enginyers. Una ruta que traspua part de la història industrial de Catalunya per tots els seus racons. També és d'obligada visita, el preciós Santuari de Falgars, situat en un estratègic enclavament i on donen molt bé de menjar. Ens quedem amb moltes ganes de tornar.

Powered by Wikiloc

APROXIMACIÓC-16 a Guardiola del Berguedà a Pobla de Lillet per la B-402, just abans d’arribar a l’estació del tren turístic trobem un indicador de Santuari de Falgars, seguim la carretera  fins al Santuari, el deixem a la nostra esquerra, agafem pista forestal, la seguirem durant uns 3 km, fins a arribar, després d’una corba, al pont del Teixó.

ITINERARI: PONT DEL TEIXÓ – MINA DEL TEIXÓ – MINA DE LA FONT FREDA – MINA DEL MORENO – PRAT GESPADOR I FONT – FONT DELS ASSEGADOS – JOC DE PILOTA – LA DEVESA JOSANA –SALA DE MAQUINAS – ROC DE LA LLUNA – MINA D’ARDERIU – XALET DE CATLLARAS – EL CABLE - PONT DEL TEIXÓ.

TEMPS: 4,00 hores.  - DISTANCIA: 10,80 kms.  - DESNIVELL: 558 m.

Sortim a prop del petit pont del Clot del Teixó.

El començament, per trobar la mina del Teixó, és una mica confús per la falta de camí definit, i ja que orientar-se un poc, agafant de referència el rierol del Teixó i anar sempre paral·lel per la seva banda esquerra, a uns vint metres de distància. De seguida es trobaran les instal·lacions.

Arribem a les primeres ruines de la Mina del Teixó, antigues instalacions dels miners.

Després d'una forta pujada, arribem a la Base d'un antic telefèric per baixar el carbó.

Mina del Teixó

Ara ja estem al PR-C52, un camí perfectament marcat, a la foto  per el bosc de faigs.

Pleta de les Vaques on es la Mina del Moreno.

Prat Gespador

El Puigllançada vist des del Prat Gespador

Font del Prat Gespador

Roca de la Devesa Jusana

La Sala de Màquines, al costat de la pista que antigament va ser una via de tren. Aquí hi ha una llar de foc, uns fonaments sobre els quals hi hauria una màquina de vapor i un pou.

Pujant al Mirador del Roc de la Lluna

Vam decidir esmorzar en aquest privilegiat mirador de la Roca de la Lluna (1481m.) va ser construït per ICONA i ofereix unes magnífiques panoràmiques de les serres pirinenques i prepirinenques, i també permet veure el dentat perfil de la serra del Catllaràs cap al sud. Hi ha taules i bancs i una font per fer pícnic. A continución algunes vistes,

El Pedraforca a l'esquerra, a dreta La Tossa d'Alp i el Puigllançada.

Penyes Altes del Moixero a l'esquerra i a dreta la Serra d'Ensija amb la Gallina Pelada.

A l'esquerra la poblacio de La Pobla de Lillet, a dreta El Santuari de Falgars.

Baixant amb les Roques d'Arderiu al fons.

Mina d'Arderiu i Pou d'Arderiu

Mina d'Arderiu i Miners del Catllaras

El Xalet de Catllaras, és tracta d'una construcció senzilla però de clara empremta gaudiniana, edificada com una única volta parabòlica, ideal per a les nevades d'alta muntanya i que recorda a les Cellers Güell del Garraf. L'aspecte original de l'edifici, tot ell arrebossat de ciment, es va perdre quan es va substituir el recobriment per teules de pissarra. També va desaparèixer fa molts anys la doble escala circular que Gaudí va dissenyar per accedir als diferents pisos del refugi.

El Xalet del Catllaràs (1905) va ser dissenyat per l'arquitecte català Antoni Gaudí i Cornet per encàrrec d'Eusebi Güell i Bacigalupi per allotjar enginyers de les mines de la serra del Catllaràs, de les que s'extreien el mineral utilitzat per alimentar els forns de la cimentera Asland del Clot del Moro, que el mateix Eusebi Güell va fundar l'any 1901.

Refugi Lliure al Pla del Xalet

El Roc de la Lluna

Mina del Cable

Causa impressió veure els fantasmagòrics edificis al bosc, encara queden en peu les columnes del cable que anaven cap a l'Empalme a la carretera de la Pobla de Lillet. És clar, l'enorme relació de tots els elements en aquesta zona industrial, tot té el seu significat, el carbó, les mines de Catllaràs, la Fàbrica cimentera del Clot de Moro, el senyor Guell i. l'arquitecte Gaudí, el xalet dels enginyers, el tren de Castellar, els telefèrics, etc.

Deixem la zona del Cable, per baixar al Santuari de Falgars, ara que hem vist una miqueta d'aquesta Serra del Catllaràs, ens portem la impressió que estem en una zona en què ens queda molt per descobrir.

Santuari de Falgars

Aprofitem al passar per la Pobla de Lillet d'acostar-nos al monestir de Santa Maria de Lillet i  la seva curiosa església rodona de Sant Miquel de Lillet, dues magnifiques peces del romànic.