dilluns, 16 de juny del 2014

SANT HIPOLIT DE VOLTREGA, SENDER DE VOLTREGA PRC491 - 2014/06/14

sant hipolit de voltrega,
Avui recorregut circular pel Sender de Voltregà, molt ben senyalitzat,  que escurcem per fer molta calor, escollint la variant PRC-49-1 de uns tretze quilòmetres i que iniciem a la bonica població de Sant Hipòlit de Voltregà. Després pujarem al cingle i visitarem l'església romànica de Sant Martí Xic i les ruïnes del Castell de Voltregà, llocs estratègics on es reparteixen unes magnífiques vistes de la Plana de Vic. Un directe descens del cingle pel Corriol del Cargol, ens portara a planejar entre belles masies fins al imponent Santuari de la Gleva, d'alli creuat el Torrent del Ferran acabem a Sant Hipòlit el que ha estat una interessant ruta per la zona del Voltregà.
Powered by Wikiloc

sant hipolit de voltrega, creu del morral
Iniciem el recorregut arrencant des de la Plaça de l'Església, pel carrer Hospital, seguint les marques blanques i grogues que no ens deixaran en tot el trajecte.

L’església, dedicada a Sant Hipòlit, data del segle X, però d’aquesta antiga construcció no en queda res malgrat que alguns diuen que encara conserva alguna pedra original. El 1740 van començar les obres de nova construcció a càrrec de l’arquitecte vigatà J. Morató, ja que l’antic temple amenaçava ruïna. L’església va ser consagrada el 12 d’agost de 1780, aleshores el temple va quedar acabat.

Primer objectiu, ascendir fins a la Creu del Morral.

Passant al costat de l'agradable zona de la Font Sala, anomenada Els Platans. Rapidament agafem el ritme, pel camí rocós, per anar superant els gairebé cent metres de desnivell entre Sant Hipòlit i la Creu.

Arribant a la Creu

sant hipolit de voltrega
Des de la Creu del Morral veiem Sant Hipolit de Voltrega un dels municipis més petits de Catalunya on, els seus 0,97 km quadrats, estan envoltats pel municipi de les Masies de Voltrega. L'hoquei patins, amb el Club Patí Voltregà, és l'esport per excel·lència i que ha popularitzat aquest petit poble arreu del món.

creu del morral, sant hipolit del llobregat
Deixem enrere la Creu del Morral.
La Creu construída l'any 1901, es el punt més alt de la Parroquia de Sant Hipòlit de Voltregà, 620 m.a. Fou construída por celebrar el canvi de segle.

Fem la volta a la muntanya del Morral per una zona plena de camps a les Masies de Voltregà.

Font del Roser

Mas de Serratosa, es tracta de una gran casa pairal amb ermita dedicada a la Mare de Déu del Roser.

Bosc del Grau de Serratosa, per aquí ja comencem a tenir proves que serà un dia bastant calorós

A poc a poc el camí va aconseguint alçada

Hem deixat el Morro del Bou per una pista que voreja La Miranda.

Desviament de la Font dels Gossos

Passat la Bassa de la Miranda

Un bonic camí entre baixos pins ens porta fins a la vora del cingle per ascendir a Coll de Sant Marti

Els cingles de la Pastera del Pou

Des del camí es veu Sant Marti Xic i la senyera del Castell de Voltregà

Arribant i en el Coll de San Martì

Estem a la parte de dalt de la cinglera a 846 metres de alçada, les vistes de la Plana de Vic son impresionants.

sant marti xic, castell de voltregà
Preciós lloc els voltants de Sant Marti Xic, amb taules de pedra, bancs per contemplar les vistes, barbacoa, etc., tot això molt ben cuidat gràcies a l'Associació d'Amics de Sant Marti Xic

Abans d'arribar a l'ermita, trobem una taula metàlica on hi ha gravats tots els castells d'Osona i una placa amb un poema al caminant, del poeta Miquel Martí i Pol, en el que segur estaran identificats molts excursionistes i que diuen així,

Caminant que t’atures a llegir / i em fas do de la teva companyia, / benvingut a la llum d’aquesta plana / que ens acull a tots dos i ens agermana. / Per breu que sigui el temps que compartim / tindrà la ressonància i el misteri / d’una llarga conversa si en sabem / preservar la memòria i fer-ne / reductes de claror i de llibertat / que ens ajudin a crèixer i a comprendre. / Tot està dit, però per tu i per mi / sempre hi haurà un espai de privilegi / que ens permetrà, potser secretament, / de retrobar l’escalf de les paraules / i l’encís del silenci, el dels instants / en què la intimitat i el sentiment / ens han unit en un mateix paisatge.

SANT MARTI XIC

Sant Martí Xic fou des dels seus inicis una capella depenent del castell de Voltregà i després tingué funcions parroquials, fins que passà a domini episcopal. Datada al segle XI, representa també un clar exponent del romànic. L'església actual fou erigida entorn del 1097 i manté la seva estructura. L'any 1984 fou restaurada.

Vistes des de Sant Marti Xic de Sant Bartomeu de Grau

Vistes des de Sant Marti Xic de la Plana de Vic

Les ruines del Castell de Voltrega 858 m.a.

La primera menció escrita del Castell de Voltregà és de l´any 902 i tingué història activa fins a les guerres remences al 1465. Cal situar el castell en l´estratègia d'afiançament territorial bastida per Guifré el Pelós per tal d'assegurar el control i l'estructuració del Contat d'Osona.

sant marti xic, castell de voltregà
Sant Marti Xic des de Castell de Voltrega, som gairebé al final de la serra de Sobremunt, a sobre del Morro Llong.

El sender continua vorejant el turó del castell. És un lloc privilegiat per observar la Plana.

Comencem a baixar, al davant els cingles de la Pastera del Pou.

Descendim pel Morro Long, amb unes vistes de la plana de Vic que són panoràmiques, pràcticament es veuen totes les poblacions de la Plana i les seves muntanyes, com a la foto, a la dreta la Creu de Gurb i al fons el Montseny.

Cal anar com sempre, amb cura, per la zona de Solell de la Terrada, ja que el sender en alguns llocs s'enfila amb pendent.

bauma de la corrala
Bauma de la Corrala, molt utilitzada com a refugi gràcies al seu ampli sostre que permet protegir el bestiar.

L'ombra que proporciona, dona una temperatura a l'interior de la Bauma en aquesta època de l'any, molt agradable.

Un cop realitzat el directe descens de la cinglera pel camí del Cargol, passem per pistes entre Casa Nova del Recó i El Clos.

Mas La Roca D'Oriol

Mas El Corral

Torrent del Ferran

mare de deu de la gleva
Pasem al costat de la Mare de Deu de la Gleva

El santuari de Nostra Senyora de la Gleva, patrona de la plana de Vic, és esmentat ja l'any 1286 quan Arnau de Cabrera, senyor del Castell de Voltregà, deixà a Santa Maria de la Gleva cinc sous en el seu testament. El 1749 un llamp causà tants desperfectes a l'edifici (només va quedar el cor i la nau) que es va decidir fer una nova construcció, que s'inicià el 1760 i finalitzà el 1766. Es tracta d’un grandiós edifici barroc de planta oval, dotat de capelles radials, cúpula i un vistós campanar.