Petita caminada per la Via Verda del Llobregat entre la Colònia Rosal i l'embassament de la Baells, que discorre pel traçat de l'antic carrilet que anava de Manresa a Guardiola de Berguedà entre els anys 1860 i 1973. L'itinerari va resseguint el curs del riu Llobregat per un fantàstic entorn natural de frondosos boscos i vegetació de ribera, que a la vegada ens permet apropar-nos a les seves aigües en molts moments. La ruta es complementa amb la visita a dues històriques construccions del Berguedà, com són l'impressionant pont gòtic de Pedret i l'església preromànica de Sant Quirze de Pedret. Assegurem una bona passejada.
APROXIMACIÓ:
Per accedir al punt de partida, cal prendre l'autovia C-16, i poc abans d'arribar a Berga, agafar la sortida indicada cap a Cal Rosal. En arribar-hi a la rotonda, es gira a la dreta per una carretera estreta que de seguida ens portarà, a una esplanada amb un cartell indicatiu de la Ruta Verda del Llobregat, on s'estaciona el cotxe. Nosaltres vam deixar el cotxe uns metres després, sota el viaducte de la C16.
ITINERARI:
Colònia Rosal: Aparcament Ruta Via Verda del Llobregat. (487 m). S'inicia l'itinerari prenent la pista de terra, l'antic pas del carrilet, que es dirigeix cap al N vorejant el riu Llobregat pel seu marge dret. De seguida ens trobarem amb el pas barrat per vehicles i es continua avançant vora el riu deixant enrere a l'altra banda del riu la fàbrica de Carburos Metálicos. Se segueix per un tram emboscat fins a travessar el primer túnel de l'antic ferrocarril. Continuem un curt tram i s'entra a un altre túnel, el més extens i impressionant dels tres que es creuaran. Aquest túnel s'il·luminarà quan passem per uns sensors.
Es continua endavant per un tram boscós i humit, es creua un petit pont dissimulat per la vegetació i es deixa a mà dreta un altre camí amb el pas barrat. Es travessa el Llobregat per l'antic pont del carrilet, aquest més llarg i ben visible, i tot seguit es passa per l'últim túnel de l'itinerari. A l'entrada es troba la font dels Pescadors. En sortir del túnel, es prossegueix ara per la riba esquerra del Llobregat. Després de deixar un altre trencall a la dreta, a una esplanada vora el riu, passarem pel costat d'un refugi de pescadors i s'arriba al pont gòtic de Pedret que el deixarem per la tornada.
L'itinerari continua aigües amunt per la pista, ja no tan arreglada, passarem per un retol cap a la font de la Vaca. Al cap d'una estona, arribem a les restes de l'antic pont esfondrat del carrilet, on s'acaba la pista amb una mena de balcó al riu. Desfem uns metres i agafem a l'esquerre un trencall que baixa al pont dels pescadors on travessem el riu Llobregat. A partir d'aquí, anirem per sender, encara que es noti l'antic traçat del ferrocarril entre la intensa vegetació. Arribarem a la Font de la Vaca, on segon diuen, el maquinista parava el tren, para refrescar-se. Continuem pel camí, on ja s'ha perdut tota pista de l'antic traçat, amb el gruix de la vegetació fins que arribem als peus de la Presa de la Baells, justament enfront de l'edifici de la Presa, on el camí es comença a complicar. (544 m.)
Desfem camí cap al Pont de Pedret (segles XII i XIII) que travessem amb unes boniques vistes del riu, agafem pel camí de les escales situat a mà esquerra, per pujar a Sant Quirze de Pedret, (588 m.) temple originari del segle IX. Des de Pedret, es tenen unes amplíssimes vistes dels rasos de Peguera, Queralt, la Figuerassa i les serres de Picancel, de Montsent i el Catllaràs. Baixem ara per la pista fins al pont del Pedret i ja desfem camí fins a l'aparcament.
DISTANCIA: 13,80 quilòmetres – DESNIVELL: 166 metres – DURADA: Dediquem un total de 4,00 hores.
Sortim a les 16,00 hores en un dia ben solejat. A la foto es pot veure el barrat pels cotxes al començament de l'itinerari, el que nos garanteix un tranquil caminar.
El camí al ser Via Verda es practicament pla.
Petita presa al riu.
Primer túnel, dels tres que trobarem al camí.
La línia Tramvia o Ferrocarril Econòmic de Manresa a Berga (TFEMB) es va inaugurar l'any 1885 entre Manresa i Puig-reig, dos anys més tard entre Puig-reig i Olvan-Berga i l'any 1904 arribava a Guardiola de Berguedà.
Continuament es pot baixar a gaudir del riu.
Bonics racons al riu que anirem descobrint al costat del camí, seran una verdadera temptació.
Túnel iluminat, es el segon que trobarem i el mes llarg.
Pont del carrilet
El tercer túnel
Font del Pescador a la entrada del túnel.
La ruta travessa bonics boscos.
Pont de Pedret
És un interessant exemplar de pont gòtic, que facilitava, en el seu temps, les comunicacions entre la vila de Berga i l’església de Sant Quirze de Pedret amb el sector de Sant Miquel de les Canals i el Puigarbessós.
Passat el pont de Pedret la pista està menys cuidada i poden passar cotxes.
Es veu el tall a les roques per on passava l'itinerari del ferrocarril.
El ferrocarril va solucionar i abaratir els problemes de transport de primeres matèries i producte manufacturat de les colònies tèxtils. A partir de 1904, en connectar amb la zona minera i del ciment de l'alt Berguedà, va esdevenir també el mitjà de transport per al carbó de les mines de Fígols, el ciment de la fàbrica Asland de Castellar de n'Hug i la fusta generat en aquesta zona, alhora que abaratia el cost del carbó del Berguedà que les fàbriques tèxtils consumien quan el cabal del riu no abastava a produir l'energia necessària per a la maquinària.
Creuem el riu per la zana del pont esfondrat del carrilet.
Part del pont esfondrat del carrilet
El servei ferroviari entre Manresa i Guardiola de Berguedà es va tancar entre 1972 i 1973. La crisi, la millora del transport per carretera i la generalització dels vehicles particulars van fer que el servei deixés de ser rendible i necessari. La construcció de l'Embassament de la Baells, que afectava de ple el traçat de la línia, va servir com a motiu perquè el 2 de maig de 1972 circulés l'últim servei entre les estacions de Guardiola de Berguedà i Olvan-Berga.
Continuem per la ribera dreta en suau pujada.
Ara anirem per un sender, fins a perdre la noció d'anar per l'antic traçat del tren.
Font de la Vaca
En aquest punt, el maquinista del carrilet feia parar el tren, per refrescar-se en la font.
Arribem a prop de la presa de l'embasament de Baells. Ens donarem la volta justament enfront de l'edifici de la presa. Trobarem que l'espessa vegetació i un difús sender, compliquen el fet de continuar.
Farem una foto des de dalt d'impressionant presa de la Baells, des d'on encara es veuen trams per on anava el carrilet.
Tornem a la Passarella dels Pescadors, un lloc molt bonic.
Passarella dels Pescadors
Vistes del pont de Pedret des del camí
Travessem el pont del Pedret
Iniciem pujada, per la banda de les escales, a Sant Quirze de Pedret.
Sant Quirze de Pedret
L'església de Sant Quirze de Pedret, dins el comtat de Berga i la jurisdicció del bisbat d'Urgell, té uns orígens molt poc documentats. La primera notícia del lloc és de l'any 983, que surt esmentat Pedret com un dels dominis del monestir de Sant Llorenç prop Bagà, en la seva acta de consagració i dotació.
Curiosa església tant a l'interior com al disseny l'exterior.
Baixem ara per la pista, admira'n l'entorn d'aquest fabulós indret.
Vistes a la tarda des de sant Quirze de Pedret, on es veuen els Rasos i la Serra de Queralt amb el seu monestir.
Baixem al riu on es rep una agradable frescor en aquesta època, abans de desfer camí fins al punt on vam fer l'inici d'aquesta bonica passejada a la vora del riu Llobregat.
Gràcies i fins a la propera !!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada